
On a rainy Autumn morning in April, 1997, the ABC Board came to 
Melbourne, the home of Radio Australia, to decide its future.   
 
As Board directors entered the Southbank building, the usual life and noise of 
the place seemed to have vanished; the building was suspended in a hush.  
 
In the atrium, Radio Australia's staff were gathered, symbolically silent, 
wearing either funereal black or national dress.   
 
Suddenly a shower of petals - the Cambodian symbol of mourning - fell upon 
us from a balcony above.   
 
As we headed to the lifts and from them to the fifth floor meeting room, we 
waded slowly through a sea of letters from Radio Australia listeners – from 
Thailand, China, Cambodia, all over Asia and the Pacific - anxious pleas in 
favour of a service they loved and feared might be lost.   
 
Many of those gathered at Southbank that morning believed that on this, the 
last day of April, the last days of Radio Australia were being played out.   
 
That the Board would finally decide to accept the vastly changed 
circumstances for ABC international broadcasting, and concede to the 
Mansfield review recommendation of January that year.   
 
Recommendation 18 of the Mansfield report The challenge of a better ABC said 
that the requirement for the ABC to broadcast programs to audiences outside 
Australia should cease; and that the ABC should be permitted to apply net 
savings from the closure of Radio Australia to the achievement of its savings 
target. 
 
Mansfield also recommended that if an appropriate commercial arrangement 
for the ABC’s international television service, Australia Television, had not 
been entered into before June 1997, it too should be closed down.    
 
Australia Television had been languishing for some years, afflicted by a kind of 
financial anaemia, difficulties brought about by shifts in Government 
attitudes and expectations about its funding.   
 
Unable to sustain itself via commercial sponsorship, and unable to gain 
sufficient funding from the Keating government, Australia Television's end had 
effectively been determined once the ABC Board had decided, in 1995, that no 
further ABC base funding would be diverted to it.   
 
By the time of the Board meeting two years later in Melbourne, Australia 
Television was about to be sold, ultimately to the Seven Network - and would 
no longer be part of the ABC.   



Everything conspired in 1997 to suggest that for the ABC, international 
broadcasting had suddenly arrived on the wrong side of history.  It was over.   
 
 
How therefore, you might ask, did we get from there to here, with the vibrant, 
viable manifestation of ABC international broadcasting we have today with 
Radio Australia and Australia Network, the television service?   
 
Radio Australia today reaches one of the broadest audiences in all of Asia and 
the Pacific – from the poorest rural villager to more affluent and educated 
residents of the cities.   
 
It goes out in seven languages: Indonesian, Mandarin Chinese, Tok Pisin, 
Khmer, Vietnamese, French and of course, English. 
 
It is listened to by millions in Cambodia, Thailand, China, Indonesia, and all 
over the Pacific - including recent trouble spots like the Solomons, Tonga and 
East Timor.  One in three Papua New Guineans listen each week.   
 
Australia Network television speaks directly to business and civic leaders from 
the Cook Islands to Mongolia, from India to Papua New Guinea; it is the 
fastest growing service in the region. 
 
How did such a renaissance take place?   
 
Since the trials of the past have shaped the present, we might recall the 
journey taken over the past decade, before the context is lost forever.   
 
There are lessons both for the ABC in this resurgence of our international 
services – and for the Australian people and our future governments as well.   
 
Our need for these services has grown over the decade, in parallel with 
Australia’s bipartisan foreign policy objective of growing engagement with 
regional neighbours.   
 
However, back to 1997.   
 
Bob Mansfield had been presented with a bottom line, and asked to 
recommend how the ABC might meet it.  Within eighteen weeks, he had done 
just that.   
 
He made many recommendations, but that which is most relevant to us in 
today's context was that the ABC should leave international broadcasting 
behind.   
 



Given the ABC's new financial position, Bob Mansfield reasoned that if 
international broadcasting were sacrificed, domestic broadcasting might be 
saved.  An unattractive, defeatist proposition. 
 
At this time however, ABC Management were receptive to the idea of Radio 
Australia’s closure.   
 
Perhaps this is why the Senate Foreign Affairs, Defence and Trade Committee 
Report The Role and Future of Radio Australia and Australia Television, begun 
after publication of the Mansfield review, was able to note “…a significant 
amount of evidence which demonstrated the attitude of ABC management 
towards RA has been one of historical neglect and even, at times - perhaps - 
one of disdain."   
 
Or how Peter Barnett, RA’s Director from 1980 to 1989, was able to tell the 
Committee “the relationship between RA and the ABC has not always been 
positive and it has not always been effective…RA was very often out of sight, 
out of mind; something of a mystery, something of a problem. Senior 
management …did not always appreciate the culture, the capacity and the 
potential of RA”. 
  
This is the context in which Mansfield’s suggestions were heard within the 
ABC.  He added that $20 million spent on Radio Australia could, further down 
the track, mean $20 million less for ABC activity in regional Australia.  
“Cutting reporters” he explained “in Townsville, Cairns, Rockhampton, Alice 
Springs and Central Australia". 
 
The ABC's Charter, set out in Section 6 of the ABC Act of 1983 is very specific 
about international broadcasting, requiring the Corporation 
 
"...to transmit to countries outside Australia broadcasting programs and television 
programs of news, current affairs, entertainment and cultural enrichment that will: 
 
 encourage awareness of Australia and the international understanding of 
Australian attitudes on world affairs; 
 and enable Australian citizens living or travelling outside Australia to obtain 
information about Australian affairs and Australian attitudes on world affairs." 
 
Any recommendation, therefore, to abandon international broadcasting 
would require changes to the ABC Act; yet no one had suggested changing 
the Act.   
 
The ABC's obligations were to stay in place.  What had changed was that the 
funds sufficient to meet that obligation, at its current levels, were no longer 
going to be provided by Government.   
 



The ABC's Triennial Funding submission 1997-2000 had sought funds 
sufficient to maintain the existing range of Radio Australia language services.   
 
The Government indicated however that it would provide funding sufficient 
only for satellite and short-wave services in two languages - English and Tok 
Pisin (Pidgin).   
 
On that April day, the Board did the unexpected and responded to this new 
budget by committing the ABC to international broadcasting services above 
and beyond the minimal standard the designated Government funding would 
permit.   
 
While withdrawing from French, Thai and Cantonese language programs, the 
Board committed to continue Radio Australia's Bahasa Indonesian, Mandarin, 
Khmer and Vietnamese programming in reduced form. 
 
As well, the funds needed for this international activity would be drawn 
directly from the ABC's domestic budget – in addition to the funded English 
and Tok Pisin services.   
 
It was Mansfield in reverse, and the decision was informed by a belief that, 
from a base of this size and range, the rebuilding of Radio Australia could still 
be contemplated.  Anything less would lead inexorably to silence.   
 
Yet the difficulties with funding were by no means the greatest test for Radio 
Australia in 1997.   
 
Just two months later, on the 30th June, the Cox Peninsula transmitter near 
Darwin, through which short-wave coverage to Indochina, Malaysia and 
Thailand had been provided, was closed down, to be sold as part of the asset 
realisation program. 
 
There was a lot of talk at the time about the impending redundancy of short-
wave radio, by explicit contrast with the excitement and promise of the digital 
age.   
 
Any comfort that might be found in such a promise was, however, qualified 
by the fact that many in Radio Australia's audience were rural dwellers 
excluded from that promise.  It was a dream that only money could buy.  
 
It's not always the strong who survive, but those who are capable of change, 
and Radio Australia would clearly have to prove itself capable of change.  And 
it did.   
 
 



It countered these three great dislocations of 1997 – the losses of budget, 
language services, and transmission arrangements – with an enterprising 
spirit.  Misfortune drove it not to resignation or despair, but towards new 
solutions.   
 
Jean-Gabriel Manguy, who took over as director of the service in that 
tumultuous year, told me that RA came through that period according to an 
old maxim: if you're going through hell, keep going.    
 
Fortunately, Foreign Minister Alexander Downer shared our faith in Radio 
Australia and would be an ally in the Board's insistent and determined 
campaign to secure its future.  I pay tribute to his support at that time and 
later, when in August 2000 the Government allocated an extra $2.8m. to Radio 
Australia to increase transmission. 
 
Having lost access to its valuable short-wave Asian transmitter, Radio 
Australia set a new course.  It actively and energetically sought out new 
technologies (additional to short-wave) to enable it to reach new audiences.   
It fostered close relationships with a wide network of partners, more than 300, 
across Asia and the Pacific.   
 
It had to approach distribution of its programs less as a single stream than a 
mosaic - a mix of shortwave, AM and FM services, satellite, digital radio, 
online transmissions and rebroadcasts to reach local audiences, millions 
across the Asia-Pacific region. 
 
Because we have had decades of public investment in transmission 
infrastructure in Australia we can take for granted the ease and simplicity 
with which our media services come to us.   
 
Yet in many countries throughout the Asia Pacific, technical arrangements of 
transmission and distribution are, by contrast, complex and hugely 
challenging.   
 
As ABC Asia Pacific television service would later discover, this challenge 
applies equally to television.  
 
Because we have so many choices of media in Australia, we also take for 
granted the range of voices we are able to listen to.  Being so privileged, it is 
difficult for us to imagine how necessary a service like Radio Australia might 
be.   
 
In some parts of the region an alternative source of information like Radio 
Australia, a trusted voice with an independent perspective, is vital.  Quite 
simply, it delivers services not otherwise available. 
 



 
RA’s story is that of a struggle to survive.  The story of the international 
television service, ABC AsiaPacific, is that of a struggle to be born.   
 
Again, tribute must be paid to the vision of Foreign Minister Alexander 
Downer and his department.  DFAT broke with the past, backing their belief 
in the value of such a service by, for the first time, fulling funding it.   
 
On the basis of this new financial arrangement and the ABC's own expertise 
and commitment, a confident 21st century Australian international television 
service was created. 
 
The failure of Australia Television – firstly with the ABC and later through 
Channel Seven who, disillusioned by its commercial performance shut the 
service down overnight – had created an ambivalent legacy for any future 
Australian international television service.   
 
That legacy included the lingering impression of an ABC service that 
favoured expats over locals.   
 
And the Seven service that followed, while dedicated to being cheap but 
cheerful, proved to be not so cheerful for its accountants. 
 
However, scepticism about Australian international television efforts was but 
one of many hurdles the founders of ABC Asia Pacific had to overcome in 
preparation for its launch on 31st December, 2001 – New Year's eve.   
 
The Department of Foreign Affairs contract had been won in August 2001.  
The service was set to launch five months later. 
 
Consider for a minute how steep the learning curve was for our new 
international television management team.   
 
ABC Television is deeply immersed in Australian life; its understanding of 
the legislative and financial nuances of the local media landscape has been 
acquired over many years.     
 
For an international service throughout Asia you also have to acquire that 
kind of specialist legal and financial knowledge – for more than forty 
territories.  And ABC AsiaPacific had months, not years, in which to learn this.  
 
Add that to the standard repertoire of challenges in doing business 
internationally - differences of language, culture and custom – and we might 
begin to appreciate the scale of achievement of John Doherty, who lead the 
first ABC AsiaPacific team, taking it from scratch in August to launch in 
December.   



 
ABC Asia Pacific television began as a four hour loop of repeated programs.   
 
Five years later, Australia Network television – launched in August this year –  
operates 24 hours 7 days a week over three different time zones of Pacific, 
Asia, and Indian subcontinent.  This is particularly helpful if you don’t want 
your audiences watching Play School at 9pm.   
 
Australia Network television is also designed to be relevant to 41 distinctive 
markets.  Its distribution and rebroadcast arrangements range from tin shed 
operators guarding their cable with guns to industry giants – a veritable 
wilderness of over 300 different businesses.   
 
It makes its way to 10.2 million homes, reaching its audiences via 
rebroadcasts through local pay tv providers, over direct to home satellite 
dishes, and through cables to hotels and apartment buildings.   
 
Apart from the regard for Australia as a clever, confident country that exists 
throughout Asia, Australia Network television enjoys a great advantage.   
 
Its own correspondents in Delhi, Beijing, Jakarta and the Pacific provide an 
Australian perspective that is regarded as local to, part of and more 
empathetic with the region it serves.   
 
Long established services such as CNN and BBC World can neither emulate 
this geographical advantage nor hope to acquire the regional consciousness 
that is natural to it.   
 
Nor do they, as 24 hour news services, attempt to offer the more broadly 
engaging general television service that Australia Network does – with its 
drama & documentary, education, children's programming and news 
programming. 
 
Australia Network also meets a growing demand among younger audiences for 
English language skills, in partnership with Australian tertiary institutions for 
the Study English program.   
 
Interest in this programming is simply phenomenal.  It has been taken up in 
such a big way in Vietnam that Australia Network was asked to make its 
program available for screening on Vietnam's domestic networks, a request 
they were pleased to fulfil. 
 
The creation of an ABC international broadcasting division in 2003, bringing 
together under one roof the management teams of ABC AsiaPacific television 
and Radio Australia created, as expected, useful synergies between the two 
international operators, including cross-promotion.   



Any international ABC enterprise benefits from the combined expertise of our 
network of foreign correspondents.   No other Australian media enterprise 
comes close to it.   
 
But there are other benefits as well, such as Radio Australia being able to 
piggyback off some of the satellite arrangements of firstly ABC AsiaPacific and 
later, Australia Network television services. 
 
As a public enterprise Radio Australia proved itself to be resolutely 
imaginative and enterprising.  Where others saw obstacles, Radio Australia 
saw opportunities. 
 
And I sometimes reflect upon the irony that it was a public enterprise, ABC 
AsiaPacific television which, in the space of five, feverishly energetic years, 
utterly transformed the market for Australian international television.   
 
At the end of the 20th century, Australian international television had become 
an unsellable proposition, a proven recipe for red ink.   
 
By the early years of the 21st, due to the groundbreaking success of ABC 
AsiaPacific in partnership with the Department of Foreign Affairs, it had 
become an immensely attractive commercial proposition.   
 
Such a transformation might well have ultimately been to the ABC's 
disadvantage.   
 
For by the time ABC AsiaPacific's first five year contract was up, a tender 
process had begun for a 2006-2011 Australian international television service.  
It is perhaps a fitting tribute to ABC AsiaPacific's success that bidding for the 
new service was marked by acute and intense competition from commercial 
players.   
 
 
I think it was Chesterton who said that "The way to love anything is to realise 
that it might be lost".  We came close to getting that kind of reminder about 
Radio Australia back in 1997.  And again later, the ABC might well have lost a 
position in international television it had worked so hard to create. 
 
Perhaps that is why we can all take some pride in the ABC's constancy in 
international broadcasting since 1997.  Why its success, because it has so often 
been achieved against such odds, might be more treasured. 
 
It is quite apparent now that over the past decade some large questions about 
Australia’s international broadcasting have been asked and resolved, and 
resolved I hope, for some time.   
 


